Basuppdraget för schemafunktionen är att schemalägga kurser/program. Vi lägger schema med studenten i fokus fyra läsperioder/år och som ska vara klart fyra veckor innan kursstart.
På dessa sidor publicerar vi information om Schemafunktionens verksamhet som är viktig för medarbetare på Mittuniversitetet att känna till.
Aktuellt
Förenklad schemaunderlagsmall
Då det har efterfrågats en förenklad schemaunderlagsmall finns nu på prov en ny mall för Läsperiod 2/Kursperiod 3 och 4. Det är valfritt att använda den nya ”förenklade schemaunderlagsmallen-LP2-ht2023” eller den nuvarande ”schemaunderlagsmallen-LP2-ht2023”. Behövs det ytterligare rader i underlaget går det att kopiera och klistra in flera nya rader. Du hittar den förenklade schemaunderlagsmallen under Hur du lämnar in ett schemaunderlag.
Har ni synpunkter på den nya mallen tar vi tacksamt emot dessa.
Scheman för läsperiod 2 är publicerade
28 september publicerade vi scheman för Läsperiod 2.
Det är viktigt att du kontrollerar att ditt schema har rätt antal pass samt att det ligger på rätt kurs, programkull och ort. Kontrollera även om eventuella schemakrockar fungerar.
Specifika önskemål om datum och tider i ett schemaunderlag kan inte alltid tillgodoses i detalj då vi vid schemaläggningen behöver utgå ifrån bland annat storlek på studentgrupper, campus-/inneveckor, behov av teknik och specialsalar. Vi önskar få in dina eventuella önskemål om justeringar i schemat före den 13 oktober.
30 augusti är sista inlämningsdag för Läsperiod 2/Kursperiod 3 och 4:
NMT: schemaunderlag läsperiod 2 (v.44-02)
HUV: schemaunderlag kursperiod 3 och 4 (v.45-02)
Schemaunderlagsmallen hittar du nedan under Hur du lämnar in ett schemaunderlag.
30 oktober är sista inlämningsdag för Läsperiod 3/ Kursperiod 5 och 6:
NMT: schemaunderlag läsperiod 3 (v.3-11)
HUV: schemaunderlag kursperiod 5 och 6 (v.3-12)
Schemaunderlagsmallen hittar du nedan under Hur du lämnar in ett schemaunderlag.
30 december är sista inlämningsdag för Läsperiod 4/ Kursperiod 7 och 8:
NMT: schemaunderlag läsperiod 4 (v.12-22)
HUV: schemaunderlag kursperiod 7 och 8 (v.13-22)
Schemaunderlagsmallen hittar du nedan under Hur du lämnar in ett schemaunderlag.
Lägg schema som ifjol
Vill du lägga ditt schema som ifjol, du behöver då inte fylla i schemaunderlagsmallen, men vi behöver kurskod och anmälningskod på den kurs du vill schemalägga som ifjol. Kom också ihåg att meddela oss på schemafunktionen om det ska ändras något från fjolåret schema på t ex. personal, någon ordningsföljd, lokalönskemål t ex. bildpresentation särskild labsal, specialsal, studentantal, stämmer examinationerna eller du ska delta på någon konferens/möten och vet datum då du inte kan ha din undervisning på.
Är din kurskod ny för i år så behöver vi din gamla kurskod för att hitta fjolårets schema och schemalägga utifrån det.
Vi har blivit uppmärksammad
Vi har blivit uppmärksammad på att det i infofältet i TimeEdit står Inställd föreläsning på grund av t ex. sjukdom men att lokalen finns bokad på det aktuella tillfället. För att undvika debitering för lokalen - be Schemafunktionen att avboka lokalen för passet, men var tydlig med att själva passet ska stå kvar i schemat med information om att det är inställt.
Debitering av lokaler är gjorda fram till den 12 mars.
Du kan själv som personal
Du kan själv som personal ändra i ett kursschema via ingången radschema på moment, personal och undervisningsgrupp samt lägga till eller ändra information till studenterna i inforutan för hela din institution, t.ex. momentbeskrivning, läsanvisningar eller annan info som studenterna behöver ta del av. I länkrutan kan du lägga till eller ändra en länk till studenterna.
Information om vilka moment som finns valbara att boka i TimeEdit för din kurs finns under rubriken Hur du lämnar ett schemaunderlag.
Eventuella ändringar
Du kan själv som personal ändra i ett kursschema via ingången radschema på moment, personal och undervisningsgrupp samt lägga till eller ändra information till studenterna i inforutan för hela din institution, t.ex. momentbeskrivning, läsanvisningar eller annan info som studenterna behöver ta del av. I länkrutan kan du lägga till eller ändra en länk till studenterna.
För övriga ändringar behöver du använda vår ändringsmall och skicka denna i ett nytt ärende till schemafunktionen.
Manual för tillägg/ändring av information i ett schema, ändringsmallen samt hur du skickar denna hittar du nedan via länken Ändringar i publicerat schema/lokalbokning.
Schemaändringar
Önskemål om schemaändringar i pågående läsperiod åtgärdas löpande.
Schemaändringar i pågående läsperiod bör så långt det är möjligt undvikas. Syftet med grundregeln om att publicera scheman 4 veckor före kursstart är framförallt att ge studenterna möjlighet att planera sin vardag.
Ändringar salstentor och Inspera salstentor
Ändring/frågor som gäller salstentor och Inspera salstentor i kurser som redan har startat skickas till Tentamenssamordningen; tentasvl@miun.se, tentaosd@miun.se och tentadst@miun.se