Som chef har du, utifrån ditt systematiska arbetsmiljöarbete, ansvar för att förebygga ohälsa på arbetsplatsen. Genom att vara uppmärksam på tidiga signaler och symptom på arbetsrelaterad stress hos enskilda medarbetare och i arbetsmiljön ökar du möjligheterna att förebygga ohälsa.
Det finns ofta flera olika orsaker till ohälsa och sjukfrånvaro. Det är sällan enbart privat- eller arbetsrelaterat. Det är dock viktigt att du som chef uppmärksammar signaler på ohälsa i arbetsgruppen. Ju tidigare ett problem uppmärksammas desto större är möjligheterna att nå ett positivt resultat. Om det finns anledning att misstänka att en medarbetare inte mår bra är det av stor vikt att tidigt söka orsaken och ge stöd, för att undvika att hamna sjukdom och sjukskrivning.
Exempel på tidiga signaler kan vara att en medarbetare:
- har svårigheter att passa tider
- är uppskruvad och tar sällan rast
- arbetar mycket övertid
- upplevs som personlighetsförändrad
- uppträder sarkastiskt eller otrevligt
- drar sig undan, blir tyst och inåtvänd
- presterar sämre
- arbetar överambitiöst, negligerar värk
- har ett förändrat mönster i korttidsfrånvaron, exempelvis ofta borta fredag-måndag
- har upprepad korttidsfrånvaro
Det finns en mängd olika känslomässiga och kognitiva tecken som kan utgöra tidiga varningssignaler:
- oro och ängslan
- nedstämdhet
- koncentrationssvårigheter
- minnessvårigheter
- osäkerhet
- irritation
- svårighet att hantera flera eller komplexa saker
- ökad känslighet för störande intryck som t.ex. ljud, ljus och miljö.
Och det finns fysiska inslag som kan vara tecken på ohälsa:
- hjärtklappning
- yrsel
- matsmältningsproblem
- trötthet
- sömnsvårigheter
- smärta och värk i muskler och leder
Arbetsanpassning
God hälsa och ett gott arbetsklimat främjar en effektiv verksamhet. När det finns risk att en medarbetare kan drabbas av ohälsa ska Mittuniversitetet som arbetsgivare effektivt och strukturerat arbeta med arbetsanpassning enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd om arbetsanpassning. Vår gemensamma strävan inom Mittuniversitetet är att verka för hälsa och välbefinnande åt alla i fysiskt, psykiskt och socialt avseende samt förhindra ohälsa genom att arbeta med förebyggande och rehabiliterande åtgärder för att minska risken för arbetsrelaterade sjukskrivningar.
Dialog om arbetsmiljö vid hemarbete
Du som prefekt/chef har samma arbetsgivaransvar för dina medarbetare även när de arbetar hemifrån. Det innebär att du behöver ha dialog med dina medarbetare. Syftet med dialogen är att fånga in, åtgärda och följa upp eventuella risker i medarbetarens arbetsmiljö i hemmet.
Omtankessamtal
Ett omtankesamtal är ett informellt samtal mellan prefekt/chef med personalansvar och medarbetaren för att upptäcka ohälsa på ett tidigt stadium samt vid sjukskrivning förkorta denna. Fokus för samtalet är enkelhet och omtanke.
Medarbetare som under en 12-månadersperiod har 6 eller fler sjukfrånvarotillfällen får ett omtankesamtal tillsammans med sin prefekt/chef. Omtankesamtalet kan också genomföras då medarbetaren visar tecken på ohälsa trots närvaro på arbetsplatsen. Syftet med dessa samtal är att gemensamt undersöka om det är något som går att göra för att minska risken för ohälsa eller sjukfrånvaro. Det kan handla om vägledning kring stress eller annan ohälsa men det kan också handla om att arbetssituationen behöver utredas och anpassas. Ta stöd av din HR-specialist.
Om det finns särskilda skäl som talar emot att prefekt/chef tar kontakt, kan överordnad chef gå in och istället hålla samtalet.
Förstadagsintyg och anvisad läkare
Chefen kan begära ett läkarintyg från medarbetaren från och med första sjukdagen. Användningen av förstadagsintyg ska i detta sammanhang ses som en del av en rehabiliteringsprocess och nyttjas först efter en bedömning i det enskilda fallet.
Kan medarbetaren inte visa läkarintyg som styrker nedsatt arbetsförmåga första sjukdagen har han/hon inte rätt till sjuklön enligt lag eller avtal. För intygen gäller bestämmelser om sekretess, enligt 7 kap § 11 sekretesslagen.
Arbetsgivaren kan begära att läkarintyg för en medarbetare ska vara utfärdade av den läkare eller arbetsgivaren anvisar. Detta gäller vid begäran om intyg tidigare än den åttonde dagen i en sjukperiod, förstadagsintyg vid ny sjukperiod eller vid förlängning av en sedan tidigare pågående sjukperiod.
Beslut om förstadagsintyg och anvisad läkare ska ske i samråd med HR-specialist.