Nyfiken på att plugga utomlands?
Mittuniversitetet är ett internationellt universitet. Det kan du som student dra nytta av. Möjligheterna till att skaffa sig internationell erfarenhet är många. En möjlighet som erbjuds är utlandsstudier.
Börja planera din utlandsperiod så tidigt som möjligt och ta reda på vad som gäller för din utbildning. Vissa utbildningar har en valbar termin som passar särskilt bra för utlandsstudier, och den kan infall redan under år 2. Nedan har vi samlat vanliga frågor som dyker upp på vägen till ansökan om utlandsstudier.
1. Är jag behörig?
Du måste var student vid Mittuniversitetet och ha minst 60 högskolepoäng från Mittuniversitetet vid utresa. Dina studier ska ha bedrivits i den takt du antagits till. Utlandsstudierna ska bedrivas på heltid.
Läs mer om behörighet
2. När kan jag åka?
Det beror på vilken utbildning du läser. Prata med programansvarig för att ta reda på om det finns en termin i utbildningen som passar för utbyte. Om inte, så kan utlandspraktik eller ett kortare utbyte under sommaren istället vara något för dig.
3. Var kan jag åka?
Ämnena i din utbildning styr var du kan åka. Bland valbara universitet finns de som rekommenderas framför andra på grund av god överensstämmelse i kursutbud och terminstider. Sök bland värduniversiteten i Mittuniversitetets databas, titta på kursutbuden för inkommande utbytesstudenter, och stäm av dina val med programansvarig eller ansvarig på din institution innan du söker.
Sök värduniversitet
4. Är jag försäkrad?
Studenter som studerar utomlands via ett utbytesavtal är försäkrade via Kammarkollegiets försäkring Student UT. Försäkringen gäller dygnet runt under hela utbytesterminen, plus 2 veckor innan och efter. Observera att försäkringen gäller inte om UD avråder från alla resor till det landet. Klicka här för mer information om försäkringen Student UT.
4. Fördröjs min examen?
Du förankrar dina val av värduniversitet med programansvarig innan du söker och väljer kurser i samråd med din programansvarig eller ansvarig på din institution. På så vis kan du redan innan du åker säkerställa att dina kurser kan räknas in i din examen. Du ansöker sedan om tillgodoräknande när du är åter från utbytetsstudierna.
Läs mer om tillgodoräknande
5. När söker jag?
Deadline för den ordinarie ansökningsperioden är 1/12, för utbytesstudier under kommande läsår. Eventuellt sker en andra ansökningsomgång senare under våren, då eventuella restplatser fördelas.
Läs mer om ansökan och ansökningsperioder
6. Finns det stipendium?
Läs mer om CSN och olika typer av stipendium
Stöd för deltagare med funktionsnedsättning
I de fall deltagare behöver pedagogiskt stöd eller särskilda anpassningar under sin tid utomlands inom utbytesprogrammet Erasmus+ finns möjlighet till bidrag för merkostnader. Bidraget gäller för deltagare med varaktig funktionsnedsättning eller sjukdom, eller studenter som reser med barn. Ekonomiskt bidrag kan beviljas för exemplevis anteckningsstöd, teckenspråkstolkning, psykoterapi, transport till lärosätet/praktikplatsen/sociala aktiviteter, högre kostnad för anpassat boende eller boende lärosätet/praktikplatsen, rekognoseringsresa med assistent, och incheckning av extra bagage för utrustning. Kontakta International Relations Office och/eller samordnare för pedagogiskt stöd för mer information.
Frågor? Kontakta ansvarig på din institution eller International Relations Office.
Vi erbjuder också olika typer av informationspass. Klicka här för att komma till lista på informationspass.