E-lärande

Skriv ut

Målet är att Mittuniversitetet ska vara erkänt framgångsrikt inom e-lärande, såväl bland studenter och arbetsliv som i jämförelser med andra lärosäten. E-lärande ska omfatta utbildning både på distans och på campus.

Uppdraget

Implementering av utbildningsstrategin – E-lärande 

Handlingsplan

Handlingsplan för E-lärande (senast reviderad i sep 2013)

Satsningar inom utbildningsstrategin

Frontdesk på ITM

Ärendehanteringssystem för att öka servicegraden till studenterna genom att tydliggöra informationskanaler och en ämnesmässig helpdesk. 

Projektplan för frontdesk (april 2011)

Delrapport frontdesk april 2013

E-lärande på SHV

Ökad kvalitet i institutionens distansutbildning. Omfattar en frontdesk samt verksamhetsanknutna e-lärandeprojekt på ämnesnivå. 

Slutrapport (nov 2011)

Förstudie Campus Stockholm

Mittuniversitetet har en stor grupp distansstudenter i Stockholm.  Vilka möjligheter finns att skapa ett distanscampus i Stockholm?

Förstudierapport

Forskning och forskarskola i e-lärande

En satsning på forskning inom e-lärande har identifierats som strategiskt viktig för universitetets konkurrenskraft och framtida utveckling. En grupp fick i uppdrag att göra en förstudie för att inleda processen.

Slutrapport förstudie

Kursverksamhet inom e-lärande

Utredningen fokuserar frågan hur kompetensutveckling kring e-lärande kan bli en del av lärosätets akademiska struktur.

Projektrapport (mars 2012)

Blended learning

Utarbeta en arbetsmodell för framtagande av kurser och program som är upplagda som blended learning, dvs både campusutbildning och e-lärande. 

Slutrapport (2013)

Pedagogiskt/tekniskt projekt för att tveckla en stabil teknisk miljö för blended learning med Östersund som pilotprojekt.

Delrapport (april 2013) 

Utveckling av studentportalen

En fortsatt utveckling mot institutioner/avdelningar/ program/ ämnen. Utveckling för att möjliggöra e-campus. Projektet samordnas med MUML.

Slutrapport (april 2013)

MUML – mobilt lärande

Pröva möjligheter för studier som ges genom olika applikationer och mobila hårdvaror som mobiltelefoner (smart phones) och surfplattor. 

Delrapport (april 2013)

Slutrapport (okt 2014)

Satsningar på e-lärande inom LRC:s ordinarie verksamhet

Forskningsanknuten experimentverksamhet

Drop-in och workshop kring programvaror och medieproduktionsstöd.

Utvecklat kursutbud med LRC som huvudman

Ett smörgåsbord av icke poänggivande kurser för lärare att hantera lärplattform, studentportal, betygssättning, seminarier etc.

LRC:s operativa verksamhet

Utveckla och förtydliga LRC verksamhet och knyta ihop den med modellprojekten inom utbildningsstrategin.

Vidareutveckling av biblioteksstöd till distansstudenter

Inventering av bibliotekets verksamhet för distans- och campusstudenter och ge förslag till utveckling mot ökat e-lärande.

Webben som system, digitalt campus

Klarar webben, såväl vad gäller tekniska lösningar som innehåll, hantering, personalresurser etc det som krävs för ett digitalt campus med lyskraft?

Delrapport E-campus fas 1 (okt 2013)

Effektkarta E-campus

Övergång till ny lärplattform

Övergången till ny lärplattform pågår.

Resurs för mediaproduktion

Projektanställningar från akademins avdelningar.

20
15

Processledare

Ola Lindberg
Tel 060-14 8944, 
070-338 62 91

Strategier

En policy och handlingsplan för e-lärande ska utarbetas.

Lärarnas professionalitet inom e-lärande ska stärkas.

En gemensam resurs för mediaproduktion ska byggas upp.

En universitetsgemensam teknisk plattform för e-lärande ska införas.

Forskning inom e-lärande ska utökas främst avseende praxisnära forskning.