Telefoni - FAQ

Skriv ut 4 feb februari 2015

FAQ – Frågor och svar om nya telefonin

Varför skickar Telia brev till oss anställda om uppsägning av delad faktura?

Telia skickar brev om "uppsägning delad faktura" till de som använt sig av denna tjänst när de ringt privata samtal från sin tjänstemobil, dvs. enligt de rutiner som gällt för den tidigare telefonin. Anledningen är att delad faktura inte ingår i Mittuniversitetets nya avtal med Telia. Nu har vi i stället så kallade flatrate-abonnemang för alla mobiler vilket innebär att fria samtal och öppningsavgifter ingår för samtal inom Sverige. 

Du som använt dig av delad faktura (ringt privata samtal med prefix *140#) kommer att få en slutfaktura för att reglera de eventuella privatsamtal som du haft från senaste fakturadatum fram till nya telefonin infördes den 3 juni.

Vem bestämmer om jag får stänga min röstbrevlåda?

Du avgör själv om du ska ha din röstbrevlåda stängd. Om du vill få den avstängd så kontaktar du servicecenter (växeln) på telefon (010-142) 8000 knappval 4, eller via mejl: kontakt@miun.se. 

Jag ringer idag privata samtal med "prefix" både under arbetstid och även en del på fritiden, kommer denna möjlighet att försvinna i och med nya telefonin?

Ja, möjligheten att ringa privata samtal med "prefix" för den som har mobiltelefon försvinner när vi övergår till den nya telefonin. Vi får då så kallade flatrate-abonnemang för alla mobiler vilket innebär att fria samtal och öppningsavgifter ingår för samtal inom Sverige. Som en konsekvens av detta måste vi i stället reglera vilka som får använda utrustningen privat, ett styrdokument om detta håller på att tas fram och väntas vara klart i början av juni. Det kommer med andra ord bli nödvändigt att fastställa om det är av väsentlig betydelse för de arbetsuppgifter man har, att man har tillgång till elektronisk utrustning med abonnemang utanför Mittuniversitetets lokaler för att kunna få använda utrustningen för privat bruk utanför våra lokaler, annars kommer tillgången till utrustningen att kunna förmånsbeskattas.

I Mittuniversitetets lokaler kommer det att vara tillåtet att ringa privat inom Sverige från jobbtelefonen och det är inte skattepliktigt.

Jag ser att jag fått olika 4 sista siffror på ny anknytning och nytt mobilnummer. Är detta felskrivet?

Vi har försökt att nummersätta så att både ny anknytning och nytt mobilnummer stämmer överens på de 4 sista siffrorna. Tyvärr har detta inte varit möjligt för alla användare och då har vi tvingats begränsa oss till att de 3 sista ska stämma. 

Kommer mitt direktnummer att kopplas direkt till min mobil, eller kommer jag själv behöva göra något för att få dem "ihopkopplade"?

Nej du behöver inte göra något själv för att ditt nya direktnummer ska bli "ihopkopplat" med ditt mobilnummer. Ditt direktnummer kommer från den 3 juni vara kopplat till din mobil med en närvarohanterare emellan. Telia genomför denna ”ihopkoppling”.  

Vad behöver jag göra före den 3 juni om jag redan har en mobiltelefon som jag behåller i nya telefonin?

Du behöver inte göra någonting före den 3 juni, din mobil kommer automatiskt att konverteras till den nya telefonin. Men den 3 juni kommer du behöva ladda ner några appar (applikationer) till mobilen. Mer information om detta kommer senare.

Kommer mobiltelefonen ha några spärrar; begränsningar i var man kan ringa och vilka tjänster man kan använda?

Ja, telefonerna kommer att var spärrade för utlandssamtal, men efter beslut av närmaste chef kommer man kunna få sin telefon öppnad för utlandssamtal genom att kontakta växel/servicecenter. Servicecenter kan vid behov tillfälligt öppna telefonen för utlandssamtal. Närmaste chef avgör om du har behov av en permanent utlandsöppen telefon och meddelar i så fall detta beslut till Servicecenter.

Även så kallade premium numbers, dvs. betalnummer, kommer att vara spärrade. Det innebär att det inte kommer att gå att ringa telefonnummer som börjar med riktnummer 071, 099, 0939, 0944, 0900 och 900, med undantag för nummerserien 071-90000100000 – 071- 90000599999. Man kommer heller inte kunna få innehållstjänsten levererad vid beställning av innehåll via SMS/MMS sänt till 72xxx nummer eller wrap. Sedan den 1 januari ingår även nummerserien 118xxx i betalsamtalsspärren, med undantag på 118400 som är en tjänst för funktionshindrade.

Går det att flytta över nuvarande mobilnummer till min privata telefon?

Ja, det är möjligt, tag kontakt med helpdesk. Men flytten ska i så fall göras före den 20 april då underlag för konvertering till nya telefonin skickas vidare till Telia.

Det kommer även att bli möjligt att överta sitt jobbmobilnummer efter den 3 juni om man exv vill ta med sig sitt mobilnummer när man avslutar sin anställning.

Med andra ord är det inte möjligt att ta över jobbets mobilnummer privat under perioden 20 april till 3 juni, men före och efter kan helpdesk hjälpa till med detta.

Är det tillåtet att ha en annan mobiltelefon? (avdelningens eget inköp)

Nej, universitetet kommer inte att ersätta inköp av någon annan mobil än den som erbjuds. Undantag är när telefonen ingår i en utbildning eller i ett forskningsprojekt och därför behöver vara av ett speciellt fabrikat och eller annat operativsystem.

Är det tillåtet att ha ett privat SIM-kort i jobbets mobil?

Nej, det är inte tillåtet.

Kan man få headset oavsett vilken typ av telefon man kommer att ha, dvs. mobil eller bordstelefon?

Ja, de som idag har headset till sin fasta telefon kommer att kunna återvända det i mobillösningen med hjälp av en ny adapter som kommer att finnas att tillgå. De som kommer att ha en fast telefon kommer också att kunna återanvända sina headset.

Till mobilen levereras även ett "normalt" mobilheadset, alltså någon form av öronmussla. Till mobilabonnemanget följer också en så kallad Softphone med produktnamnet Touchpoint. Det är en programvara som installeras i datorn (PC o Mac) och som gör att du kan använda datorn som telefon. Man kommer alltså att kunna prata i telefon via sin dator och då använda datorns headset (USB headset).

Kan man få trådlöst headset till bordstelefonen?

Nej, trådlösa headsets kommer inte att tillhandahållas.

Kommer man kunna få välja mellan ett headset med en hörlur respektive med två hörlurar?

De som redan har headset kommer att kunna återanvända det med hjälp av en adapter. Nya headsets av båda typerna (en respektive två hörlurar) kommer att köpas in och finnas att tillgå via växel/reception/ (nya Servicecenter).

Kan man få ett skyddsfodral till mobilen?

 Ja, IT-avdelningen kommer att försöka tillhandahålla ett enkelt skyddsfodral – projektet kollar för närvarande upp möjligheterna.

Om man vill använda sin privata mobil och sätta in det nya SIM-kortet i den, är det ok?

Ja, men då måste den privata telefonen ha jobbtelefonins applikationer installerade, och alla kostnader (inkl eventuella skador och reparationer) för telefonenheten betalas av den enskilde privat.

När jag befinner mig utomlands, kan jag då ringa och ta emot arbetssamtal till/från Sverige utan extra kostnad med mobilabonnemanget? Om inte, vem betalar för dessa samtal?

Telefonerna kommer från början att vara spärrade för utlandssamtal, men efter beslut av närmaste chef kommer man kunna få sin telefon öppnad för utlandssamtal genom att kontakta växel/servicecenter. Kostnaden för utlandssamtal hanteras även den som overheadkostnad men extra höga samtalskostnader kommer att utredas/hanteras i särskild ordning.

Om jag har en mobiltelefon via Miun, men inget abonnemang via Miun, kan jag använda mitt privata nummer och göra om det till ett Miun-nummer?

Nej du kan inte göra om ditt privata mobilnummer till ett Miun-nummer/abonnemang. Du kommer att få ett Miun-abonnemang med ett nytt nummer.

I presentationen visas en Sony Xperia. Finns möjlighet att istället få "hyra" en iPhone?

Nej, det är bara Sony Xperia som erbjuds.

Kommer den som redan har en jobbmobil kunna behålla sitt gamla mobilnummer?

Ja, de som redan idag har ett mobilabonnemang via Mittuniversitetet behåller sitt nuvarande mobilnummer (070-nummer). De som kommer att få en mobil först i och med nya telefonin kommer att bli tilldelade ett mobilnummer.

Alla som blir ”mobila användare” i nya telefonin kommer att ha ett 010-nummer i växeln men bakom det finns ett mobilnummer. Anknytningsnumren kommer vara 010-142 (7800-8999) och det är 010-numret som man ska använda i sin personliga information om vilket tjänstetelefonnummer man nås på. Detta eftersom 010-numret kommer att vara kopplat mot växeln och den närvarohantering som visar om man är upptagen eller ej. Men man kommer även att kunna nås via det mobiltelefonnummer man har bakom sitt 010-nummer, vilket i praktiken innebär att den som ringer upp ringer förbi växeln och närvarohanteraren. Man ska således vara sparsam med att lämna ut sitt 070-nummer i framtiden och i stället använda 010-numret; ju fler som känner till 070-numret ju större blir risken att man blir störd under möten.

De som kommer att ha en kontorstelefon kommer enbart att ha 010-numret.

Vad gäller de fasta anknytningarna som finns idag så kommer Sundsvall och Örnsköldsvik få behålla sina fyra sista siffror (t.ex. 8832) medan Östersund och Härnösand blir tilldelade nya anknytningsnummer.

Vad är Touchpoint?

Touchpoint är en mjukvaruväxel, en telefonilösning i form av en molnlösning. Till Touchpoint finns en app, Touchpoint App, som finns tillgänglig i den nya telefonilösningen. Appen kan installeras i en mobiltelefon, dator eller surfplatta. I appen går det att ställa in sin närvaro och hänvisningen sker automatiskt. Det går också vara med i en eller flera svarsgrupper som det är smidigt att hoppa i och ur med hjälp av appen.

Mer information finns på Telias webb

Vad är Skype för företag (LYNC)?

LYNC, som precis bytt namn till Skype för företag, är ett system med funktioner för snabbmeddelanden, ljud- och videosamtal samt för LYNC-möten (ljud och bild). 

Mer information

Ska alla byta telefoner; vad gäller för mig som nyligen fått en ny tjänstemobil?

Du som redan har en smartphone inköpt efter 2012-12-31 som tjänstemobil kan behålla den. Alla övriga ska byta telefon. De som ska ha en fast telefon kommer att få en ny telefon som till stora delar liknar de som finns idag men är datorbaserad.

Måste alla övergå till det nya mobilabonnemanget eller kan jag behålla det abonnemang jag själv valt och tycker är fördelaktigt?

Du måste byta abonnemang för att din tjänstemobil ska kunna ingå i Mittuniversitetets telefonisystem. Har du ett Telia-abonnemang genom Mittuniversitetet så kommer du att behålla det.

Försvinner inställningarna i mobilen när jag byter SIM-kort i min nuvarande tjänstemobil?

Nej, har du ett Telia-abonnemang genom Mittuniversitetet så kommer du att behålla ditt SIM-kort. Byte av SIM-kort sker bara om du behöver ändra storlek på det (mini-SIM, micro-SIM eller nano-SIM).

Vad händer med våra faxar?

Fax används ytterst sällan idag och kommer av den anledningen att reduceras. Alla våra faxar, i dag ca 50 stycken, kommer att ersättas av 3, en på varje ort.

Vilket telefonnummer får jag; får jag behålla mitt nuvarande telefonnummer?

I samband med införandet av det nya telefonisystemet kommer universitet att byta till ett gemensamt riktnummer (010-) och en ny nummerserie. De som idag har Sundsvallsanknytning kommer att få behålla sitt anknytningsnummer (de fyra sista siffrorna i sin nuvarande anknytning), övriga anställda kommer att få ett helt nytt telefonnummer.

Vilka telefoner kan man beställa?

Det kommer endast att finnas två alternativ antingen en fast telefon på kontoret som liknar de vi har idag men är databuren (modell: Snom 710) eller en mobiltelefon; Sony Xperia E4g.

Har det gjorts någon riskanalys vad gäller strålning o. dyl?

Det har gjorts en riskanalys på hela projektet, där strålningen var en punkt. Den som är strålningskänslig rekommenderas att välja alternativet med en fast telefon på kontoret. 

Hur blir det med konferenstelefonerna?

Konferenstelefonerna i de fasta konferensrummen kommer att bytas ut till en ny modell av typen Snom meetingpoint. Dessa telefoner kommer att fungera på ett likvärdigt sätt som i dag men med en annan bakomliggande teknik, s.k. IP-telefoner.

Ingår utlandssamtal i mobilabonnemanget?

Nej. Utlandssamtal ingår inte i flatrate-abonnemanget, d.v.s. minuttaxa tillkommer för utlandssamtal.

Räcker den interna täckningen till?

Ja, enligt de mätningar som gjorts på alla tre campus är täckningen tillfreds.

Kommer det att vara tillåtet att hänvisa jobbets mobil till min privata mobil?

Nej, det kommer inte att vara tillåtet.

25
34