Magnus Oskarsson
Bakgrund
Gymnasielärare i matematik och fysik. Arbetat på Mitthögskolan/Mittuniversitetet sedan 1996. Undervisat på naturvetenskapligt basår och lärarutbildning. Forskarstudier och disputation 2012.
Forskningsområden
Jämförande studier av elevers kunskap och kompetens samt deras intresseområden och attityder till skolan och naturvetenskap. En likvärdig skola.
Pågående forskning
Nationell projektledare för PISA, Programme For International Assessment. Ansvarig för naturvetenskap i TIMSS, Trends In Mathematics and Science Study. Klassrumsforskning om språket och skolans naturvetenskap, SONAT
Undervisning
NV-didaktik för grundskollärare och gymnasielärare
Övrigt
Tycker att det är viktigt med tillgång till högre utbildning i hela landet!
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Böcker
Kapitel i böcker, del av antologier
Konferensbidrag
Rapporter
Artiklar i tidskrifter
Davidsson, E. , Karlsson, K. G. & Oskarsson, M. (2013). Trender och likvärdighet : Svenska elevers resultat på PISA naturvetenskap i en internationell jämförelse. Utbildning och Demokrati, vol. 22: 3, ss. 37-52.
Oscarsson, M. & Karlsson, K. G. (2011). Health Care or Atom Bombs : Interest profiles in science among 15-year old students in Sweden. NorDiNa, vol. 7: 2, ss. 190-201.
Oscarsson, M. , Jidesjö, A. , Strömdahl, H. & Karlsson, K. G. (2009). Science in society or science in school : Swedish secondary teachers' beliefs about science and science lessons compared with what their students want to learn. NorDiNa, vol. 5: 1, ss. 18-34.
Oscarsson, M. , Jidesjö, A. , Karlsson, K. G. & Strömdahl, H. (2009). Science for all or science for some : What Swedish science students want to learn about in secondary science and technology and their opinions on science lessons.. NorDiNa, vol. 5: 2, ss. 213-229.
Böcker
Karlsson, K. G. & Oscarsson, M. (2003). Lärande i arbetet : bilder från några skolutvecklingsprojekt. Härnösand : Härnösand Color Tryck
Kapitel i böcker, del av antologier
Oskarsson, M. (2014). Vart tog världens bästa skola vägen?. I Skolan ut ur krisen. Stockholm : Tiden.
Fredriksson, U. & Oskarsson, M. (2013). Skolans likvärdighet i ett internationellt perspektiv. I Slaget om den likvärdiga skolan. Stockholm : Kata (Katalys). S. 67-80.
Karlsson, K. G. & Oscarsson, M. (2002). Fysik i ingenjörsutbildningen. I Sju ämnesdidaktiska artiklar. Härnösand : Institutionen för humaniora, Mitthögskolan. S. 33-50.
Konferensbidrag
Oscarsson, M. & Jidesjö, A. (2006). Science teachers´ instruction in relation to students´ interests and experiences Two divergent agendas : IOSTE XII symposium. .
Oscarsson, M. (2006). Interest profiles in science among 15-year old students in Sweden. : IOSTE XII symposium. .
Oscarsson, M. & Jidesjö, A. (2005). What Science Teachers Teach and Its Relations to Students Interest in Science and Technology. .
Jidesjö, A. & Oscarsson, M. (2004). Students´ attitudes to science. Some results from the ROSE-project in Sweden.. .
Rapporter
Eliasson, N. , Karlsson, K. G. & Oskarsson, M. (2014). PISA 2012 - Digital problemlösningsförmåga hos 15-åringar i ett internationellt perspektiv. Stockholm : Skolverket (Skolverkets rapport 406)
Fredriksson, U. , Sundgren, M. , Lundgren, M. & Oskarsson, M. (2013). Digital och traditionell läsning : Analys av olika elevgruppers läsning utifrån PISA 2009. Stockholm : Skolverket (Skolverkets aktuella analyser )
Pettersson, A. , Oskarsson, M. , Fredriksson, U. , Karlsson, K. G. , Sollerman, S. , Eliasson, N. , Rasmusson, M. & Sundgren, M. (2013). PISA 2012: 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Stockholm : Skolverket (Skolverkets rapport 398)
Taube, K. , Fredriksson, U. , Rasmusson, M. , Karlsson, K. , Pettersson, A. , Ingemansson, I. , Hammarberg, N. , Oscarsson, M. & et al. (2010). Rustad att möta framtiden? : PISA 2009 om 15-åringars läsförståelse och kunskaper i matematik och naturvetenskap. Stockholm : Fritzes (Internationella studier, Rapporter, Skolverket 352)
Ingemansson, I. , Karlsson, K. G. , Oscarsson, M. , Pettersson, A. & Taube, K. (2007). PISA 2006 : 15-åringars förmåga att förstå, tolka och reflektera - naturvetenskap, matematik och läsförståelse. Stockholm : Skolverket (Skolverkets rapport 306)
Kullerstedt, M. , Nyström, A. , Oscarsson, M. & Risberg-Borg, K. (2004). Hur ser ungdomar på naturvetenskap? : Projektarbete. NOT-projektet..