Supported Education
Inom Mittuniversitetet bedrivs 2020-2022 ett internt projekt (ALP-projekt) för att pröva en metod att ge tidigt pedagogiskt stöd i syfte att förebygga psykisk ohälsa och avhopp bland studenter. Under 2020 kommer 16 lärare att utbildas i metoden.
Utbildning i metoden Supported Education
Med start 2 oktober genomförs utbildningen Supported Education för sexton stycken av Mittuniversitetets lärare. Professor Lies Korevaar från Groningens universitet kommer att hålla i utbildningen som genomförs digitalt och kommer att löpa under hösten med ett utbildningstillfälle per vecka i 6 veckor. De lärare som har fått en plats har meddelats om detta.
Professor Korevaar har mångårig erfarenhet av metoden och använder den själv i sitt arbete med universitetsstudenter. Titta på presentationen av metoden från rektorns inspirationsdagar.
Under vårterminen 2021 kommer fyra av de lärare som genomgått utbildningen hösten 2020 att erbjudas möjlighet att arbeta 20 procent av sin tid som Supported Education-mentorer på sina institutioner. Metoden kommer att testas inom båda fakulteterna, men vilka institutioner som kommer att ha utbildade Sed-mentorer är inte klart ännu.
Projektet Supported Education är ett ALP-projekt som finansieras av Mittuniversitetet. Det har som syfte att skapa en studiemiljö som gör att fler studenter väljer att fullfölja sin utbildning, även om de upplever påfrestningar och motgångar kopplade till funktionsvariationer och/eller psykisk ohälsa. Projektet avser att skapa mer likvärdiga villkor för studenterna. Genom projektet vill vi testa om metoden Supported Education kan bidra till att både unga och äldre studenter fullföljer sina högre studier i större utsträckning.
Läs mer om metoden
I skriften "Så kan du stödja unga med psykisk ohälsa i skolan – Verktygslåda Supported Education" kan du läsa mer om metoden. Skriften är utgiven av Riksförbundet för Social och Mental Hälsa i ett EU-finansierat projekt som heter SECiSo, Supported Education in Civil Society.
Mittuniversitet ingår som referensverksamhet i ett treårigt projekt som leds av Riksförbundet för social och mental hälsa (RSMH) och finansieras av Europeiska socialfonden (ESF). SECiSo är ett transnationellt samarbete som fokuserar på skolavhoppare med psykosociala svårigheter och psykisk ohälsa. Läs mer nedan