Arbetslivsanknytning

Skriv ut

Målet är att Mittuniversitetet ska vara erkänt framgångsrikt för arbetslivsanknytning inom grundutbildningen, såväl bland studenter och arbetsgivare som i nationella jämförelser med andra lärosäten.

Arbetslivsanknytningen ska bedrivas systematiskt och ska vara kvalitetssäkrad.

Uppdraget

Implementering av utbildningsstrategin – Arbetslivsanknytning

Handlingsplaner

Handlingsplan för arbetslivsanknytning 2014-2016

Kontaktperson:

Jenny Sandström, Samverkansavdelningen 
Tfn. 070-4340143 

Dokument:
Handlingsplan för arbetslivsankytning 2014-2016

Handlingsplan för arbetslivsanknytning 2012

Kontaktperson:

Jenny Sandström, Samverkansavdelningen 
Tfn. 070-4340143 

Dokument:
Handlingsplan och lägesredovisning för arbetslivsanknytning 2012

Lägesrapport arbetslivsanknytning 2011

Kontakt

Kristina Rådberg, Samverkansavdelningen 
Tfn. 060-14 8781 

Dokument:
Lägesrapport arbetslivsanknytning 2011

Satsningar

Arbetslivsanknytning humaniora

Flera projekt är igång kring litteratur-, religions- och språkvetenskap med målet att öka inslagen av arbetslivsansknytning i humanioras utbildningar. Målet är att alla studenter som tar examen ska ha haft möjlighet att knyta kontakter med arbetslivet under sin studietid. 

Kontaktperson
Tomas Berglund
Tfn. 0611-86165

Dokument
Slutrapport Arbetslivsanknytning humaniora

Ett samhällsvetenskapligt laboratorium

Ett samhällsvetenskapligt laboratorium har skapats på Campus Östersund. Laboratoriet är en säker och trygg miljö där socionomstudenter kan träna färdigheter som de behöver i sina arbeten. Tanken är att studenterna kan få träna i realistiska situationer för att vara förberedda inför framtiden. I laboratoriet strävar Universitetet efter medverkan från brukare/klienter och yrkesverksamma. Flera utbildningsprogram och institutioner är involverad. Laboratoriet är också en arena för forskning.

Kontaktperson
Magnus Ottelid
Tfn.  063-16 55 11

Dokument
Slutrapport SAMLAB

Utbildning i användning av simuleringsdockor

En simuleringsdocka är en datorstyrd, naturtrogen modell av en människa. Simulatorn kan styras och dockans beteende liknar mänskliga reaktioner. Tanken är att sjuksköterskestudenter får möjlighet att öva färdigheter utan att utsätta patienter för en risksituation. Erfarenheterna visar att simuleringar förbättrar studenternas inlärning och förbereder studenterna inför verkligheten.

Från hösten 2012 har både Sundsvall och Östersund Campus tre dockor att öva på och alla utbildningsterminer använder simuleringsdockorna. Utvärderingen av projektet har påbörjats.

Kontaktperson
Stefan Jansson
Tfn.  063-165645 

Dokument
Slutrapport, Patientsimulatorer

Turismutbildning 2.0

Turismutbildning 2.0 handlar om att ta fram en modell för en utbildning som är tydligt arbetslivsinriktad. Modellen ska öka studenternas möjlighet till anställning och utbildningens attraktivitet såväl regionalt som nationellt. Hösten 2014 lanseras det nya programmet och tanken är att arbeta på fyra fronter:

  • Arbetslivsanknytning genom hela programmet
  • Arbetsplatsförlagd utbildning
  • Pedagogiskt arbeta projekt- och problembaserat i kombination med föreläsningar av spets
  • Skapa ett branschråd

Kontaktperson
Sandra Wall-Reinius
Tfn. 063-19 58 46

Dokument
Statusrapport (april 2013)
Slutrapport (okt 2014)

SimChild

SimChild är ett datorbaserat verktyg som ger studenter en möjlighet att öva upp sin förmåga att hantera barnavårdsutredningar. Verktyget gör det möjligt att förena teori och praktik och bildar goda underlag för lärarledda diskussioner. Målgruppen är främst studenter och yrkesverksamma socionomer som vidareutbildas, men verktyget utgör också grund och möjlighet för andra liknande simuleringar.

Projektet har tagit fram en prototyp och genomfört ett par tester med studenter. Nu söker man ytterligare medel för att slutföra utvecklinsarbetet. Projektet har uppmärksammat av bland annat Socialstyrelsen, Sveriges kommuner och landsting samt olika Regionförbund.

www.simchild.se

Kontaktperson

Gunilla Egonsdotter
063-165711 alt. 070-2055031

Dokument
Slutrapport, SimChild

Arbetslivsanknytning i distansutbildning

Slutsatserna från detta projekt om arbetslivsanknytning i distansutbildning handlar om att det är en långsiktig process att bygga relationer, att tidigare studenter är ett sätt att hitta referensarbetsplatser, att studenterna blir allt tryggare i att använda webbaserad kommunikation och att det är viktigt att skapa vinning för arbetsplatserna.

Projektet har tagit fram en manual och två filmer för utbildningar, studenter och arbetsplatser för att inspirera fler till att börja arbeta med referensarbetsplatser.

Kontaktperson
Jan Eriksson
060-14 8513

Dokument
Slutrapport, Modell för ökad arbetslivsanknytning i distansutbildningar

Film

Karriärcoachning

Projektets mål är att stärka studenternas medvetenhet om sin komptens och att ge dem verktyg att konkurrera på arbetsmarknaden. Detta kommer att genomföras på två sätt:

  • Enskild coachning - Det finns nu möjlighet till enskild coachning där studenten kan boka ett möte med en karriärcoach för att få hjälp med kompensinventering och CV-feedback. Coachningen bedrivs utifrån en modell som är lika för hela Mittuniversitetet.
  • Karriärstöd i utbildningen – Två pilotprogram, ett i Östersund och ett i Sundsvall, ska testa en föreläsningsserie som stödjer studenterna i karriärplanering och att bli medvetna om sin kompetens. 

En annan del av projektet har utvecklat ett webbverktyg på www.miun.se för studenter som vill formulera sin kompetens och sitt varumärke i ett personligt brev och CV. Verktyget består av två delar; kompetensinventering och mallar för ansökningshandlingar.

Kontaktpersoner

Hanna Billmayer och Pernilla Sivertsen
Tfn. 060-14 8652 och 063-16 5618

Dokument
Statusrapport, Karriärcoachning

Statusrapport, Karriärvägledning via webben 

Kompetenskontraktet

Kompetenskontraktet är ett gemensamt åtagande mellan näringsliv, offentlig sektor och universitet för att skapa långsiktiga samarbeten. Det handlar främst om traineeplatser, examensarbeten/uppsatser, praktikplatser och mentorskap.  Företagen och organisationerna får enklare att rekrytera, säkrare kompetensförsörjning och ett långsiktigt samarbete med Mittuniversitetet. Studenterna får ökad arbetslivsanknytning och snabbare etablering på arbetsmarknaden. Projektet ska leda till att fler vågar anställa en akademiker, och i förlängningen tillväxt i Mittregionen.

Handelskammaren i Mittsverige är projektägare och de genomför tillsammans med Mittuniversitetet besök på plats hos företag och organisationer och tecknar fysiska kompetenskontrakt. Mittuniversitetet ansvarar för att sprida möjligheterna kring samarbeten bland studenterna. De första kontrakten har skrivits och projektet avslutas december 2014.

Kontaktperson

Kristina Rådberg
Tfn. 060-14 8781

Dokument
Statusrapport, Kompetenskontraktet 

Ökad branschnärvaro i utbildningarna

Ett branschråd arbetar för att utveckla ett utbildningsprogram och samlar personer från näringsliv/offentlig sektor, studenter och lärare/forskare. En tredjedel av Mittuniversitetets utbildningar har branschråd kopplat till utbildningen. Ett branschråd kan ge utbildningen en naturlig arbetslivskoppling, bättre kontakter med det omgivande samhället och möjlighet att i utbildningen arbeta med utmaningar och framgångar som är aktuella för branschen. Branschrådet ger samtidigt näringsliv/offentlig sektor ny kunskap. Målet är att alla utbildningsprogram skapar och jobbar aktivt med branschråd.

Kontaktperson

Hanna Billmayer
Tfn. 060-14 8652

Dokument

Statusrapport, Ökad branschnärvaro i utbildningarna 

Entreprenörskap i utbildningarna

Projektet arbetar för att skapa en kreativ kultur på Mittuniversitetet och ett arbetssätt där studenternas förmåga att utveckla näringsliv och samhälle stimuleras. Tanken är att entreprenörskap och affärsutveckling ska vara ett naturligt moment i utbildningarna. Just nu utvecklas ett koncept för hur entreprenörskap kan integreras i universitetets utbildningar. Fyra utbildningar deltar och testar arbetsmetoder.

Kontaktperson

Jenny Sandström
Tfn. 070-434 01 43

Dokument

Statusrapport, För entreprenörskap i utbildningen 

Kommunikationsplan för arbetslivsanknytning och för regional samverkan

En kommunikationsplan för arbetslivsanknytning arbetas fram under hösten 2013 och för regional samverkan under 2014.

Dokument
Statusrapport, Arbetslivsanknytning i extern kommunikation som ett led i varumärkesarbetet 

Mätning och visualisering av arbetslivsanknytning i högre utbildning

Trots att arbetslivsanknytning har blivit en allt viktigare del inom utbildning på högskolenivå saknas metoder eller modeller att beskriva och visualisera arbetslivsanknytning. Projektet ska därför utveckla en modell som mäter och visualiserar arbetslivsanknytning inom högre utbildningar. Denna modell ska sedan testas.

Kontaktperson

Jörgen Sparf
Tfn. 063-16 5568

Dokument

Projektplan Mätning och visualisering av arbetslivsanknytning i högre utbildning. 

Inventering arbetslivsanknytning

Inför handlingsplanen för arbetslivsanknytning tog Mittuniversitetet fram två inventeringar. En om pågående insatser inom arbetslivsaknytning på Mittuniversitetet och jämförelser med andra lärosäten. En om branschråd på Mittuniversitetet. Därtill har ett arbete genomförts för att utvärdera 

Högskolan i Sör-Tröndelags, HiST, modell som mäter samhällsvärdet av studenternas examensarbeten i samverkan med arbetslivet.  

Kontakt

Kristina Rådberg
Tfn 060-14 87 81 eller 0722-10 10 41

Dokument

Slutrapport, Arbetslivsanknytning – kartläggning internt och externt 2011

Inventering branschråd

Statusrapport ökad branschnärvaro (april 2013)

Statusrapport mått på examensarbetets värde (april 2013)

16
16

Processledare

Robert Pettersson

Robert Pettersson

Tel 063 16 5815,
070-27 57 047

Strategier

Formerna för systematisk arbetslivsanknytning av utbildningen ska utvecklas och kvalitetssäk­ras.

Relationen med Mittuniversitetets alumner ska stärkas.