Kontaktperson:
Jenny Sandström, Samverkansavdelningen
Tfn. 070-4340143
Målet är att Mittuniversitetet ska vara erkänt framgångsrikt för arbetslivsanknytning inom grundutbildningen, såväl bland studenter och arbetsgivare som i nationella jämförelser med andra lärosäten.
Arbetslivsanknytningen ska bedrivas systematiskt och ska vara kvalitetssäkrad.
Implementering av utbildningsstrategin – Arbetslivsanknytning
Jenny Sandström, Samverkansavdelningen
Tfn. 070-4340143
Jenny Sandström, Samverkansavdelningen
Tfn. 070-4340143
Dokument:
Handlingsplan och lägesredovisning för arbetslivsanknytning 2012
Kristina Rådberg, Samverkansavdelningen
Tfn. 060-14 8781
Flera projekt är igång kring litteratur-, religions- och språkvetenskap med målet att öka inslagen av arbetslivsansknytning i humanioras utbildningar. Målet är att alla studenter som tar examen ska ha haft möjlighet att knyta kontakter med arbetslivet under sin studietid.
Kontaktperson
Tomas Berglund
Tfn. 0611-86165
Ett samhällsvetenskapligt laboratorium har skapats på Campus Östersund. Laboratoriet är en säker och trygg miljö där socionomstudenter kan träna färdigheter som de behöver i sina arbeten. Tanken är att studenterna kan få träna i realistiska situationer för att vara förberedda inför framtiden. I laboratoriet strävar Universitetet efter medverkan från brukare/klienter och yrkesverksamma. Flera utbildningsprogram och institutioner är involverad. Laboratoriet är också en arena för forskning.
Kontaktperson
Magnus Ottelid
Tfn. 063-16 55 11
Dokument
Slutrapport SAMLAB
En simuleringsdocka är en datorstyrd, naturtrogen modell av en människa. Simulatorn kan styras och dockans beteende liknar mänskliga reaktioner. Tanken är att sjuksköterskestudenter får möjlighet att öva färdigheter utan att utsätta patienter för en risksituation. Erfarenheterna visar att simuleringar förbättrar studenternas inlärning och förbereder studenterna inför verkligheten.
Från hösten 2012 har både Sundsvall och Östersund Campus tre dockor att öva på och alla utbildningsterminer använder simuleringsdockorna. Utvärderingen av projektet har påbörjats.
Kontaktperson
Stefan Jansson
Tfn. 063-165645
Dokument
Slutrapport, Patientsimulatorer
Turismutbildning 2.0 handlar om att ta fram en modell för en utbildning som är tydligt arbetslivsinriktad. Modellen ska öka studenternas möjlighet till anställning och utbildningens attraktivitet såväl regionalt som nationellt. Hösten 2014 lanseras det nya programmet och tanken är att arbeta på fyra fronter:
Kontaktperson
Sandra Wall-Reinius
Tfn. 063-19 58 46
SimChild är ett datorbaserat verktyg som ger studenter en möjlighet att öva upp sin förmåga att hantera barnavårdsutredningar. Verktyget gör det möjligt att förena teori och praktik och bildar goda underlag för lärarledda diskussioner. Målgruppen är främst studenter och yrkesverksamma socionomer som vidareutbildas, men verktyget utgör också grund och möjlighet för andra liknande simuleringar.
Projektet har tagit fram en prototyp och genomfört ett par tester med studenter. Nu söker man ytterligare medel för att slutföra utvecklinsarbetet. Projektet har uppmärksammat av bland annat Socialstyrelsen, Sveriges kommuner och landsting samt olika Regionförbund.
Gunilla Egonsdotter
063-165711 alt. 070-2055031
Dokument
Slutrapport, SimChild
Slutsatserna från detta projekt om arbetslivsanknytning i distansutbildning handlar om att det är en långsiktig process att bygga relationer, att tidigare studenter är ett sätt att hitta referensarbetsplatser, att studenterna blir allt tryggare i att använda webbaserad kommunikation och att det är viktigt att skapa vinning för arbetsplatserna.
Projektet har tagit fram en manual och två filmer för utbildningar, studenter och arbetsplatser för att inspirera fler till att börja arbeta med referensarbetsplatser.
Kontaktperson
Jan Eriksson
060-14 8513
Dokument
Slutrapport, Modell för ökad arbetslivsanknytning i distansutbildningar
Projektets mål är att stärka studenternas medvetenhet om sin komptens och att ge dem verktyg att konkurrera på arbetsmarknaden. Detta kommer att genomföras på två sätt:
En annan del av projektet har utvecklat ett webbverktyg på www.miun.se för studenter som vill formulera sin kompetens och sitt varumärke i ett personligt brev och CV. Verktyget består av två delar; kompetensinventering och mallar för ansökningshandlingar.
Hanna Billmayer och Pernilla Sivertsen
Tfn. 060-14 8652 och 063-16 5618
Dokument
Statusrapport, Karriärcoachning
Kompetenskontraktet är ett gemensamt åtagande mellan näringsliv, offentlig sektor och universitet för att skapa långsiktiga samarbeten. Det handlar främst om traineeplatser, examensarbeten/uppsatser, praktikplatser och mentorskap. Företagen och organisationerna får enklare att rekrytera, säkrare kompetensförsörjning och ett långsiktigt samarbete med Mittuniversitetet. Studenterna får ökad arbetslivsanknytning och snabbare etablering på arbetsmarknaden. Projektet ska leda till att fler vågar anställa en akademiker, och i förlängningen tillväxt i Mittregionen.
Handelskammaren i Mittsverige är projektägare och de genomför tillsammans med Mittuniversitetet besök på plats hos företag och organisationer och tecknar fysiska kompetenskontrakt. Mittuniversitetet ansvarar för att sprida möjligheterna kring samarbeten bland studenterna. De första kontrakten har skrivits och projektet avslutas december 2014.
Kristina Rådberg
Tfn. 060-14 8781
Ett branschråd arbetar för att utveckla ett utbildningsprogram och samlar personer från näringsliv/offentlig sektor, studenter och lärare/forskare. En tredjedel av Mittuniversitetets utbildningar har branschråd kopplat till utbildningen. Ett branschråd kan ge utbildningen en naturlig arbetslivskoppling, bättre kontakter med det omgivande samhället och möjlighet att i utbildningen arbeta med utmaningar och framgångar som är aktuella för branschen. Branschrådet ger samtidigt näringsliv/offentlig sektor ny kunskap. Målet är att alla utbildningsprogram skapar och jobbar aktivt med branschråd.
Hanna Billmayer
Tfn. 060-14 8652
Projektet arbetar för att skapa en kreativ kultur på Mittuniversitetet och ett arbetssätt där studenternas förmåga att utveckla näringsliv och samhälle stimuleras. Tanken är att entreprenörskap och affärsutveckling ska vara ett naturligt moment i utbildningarna. Just nu utvecklas ett koncept för hur entreprenörskap kan integreras i universitetets utbildningar. Fyra utbildningar deltar och testar arbetsmetoder.
Jenny Sandström
Tfn. 070-434 01 43
En kommunikationsplan för arbetslivsanknytning arbetas fram under hösten 2013 och för regional samverkan under 2014.
Dokument
Statusrapport, Arbetslivsanknytning i extern kommunikation som ett led i varumärkesarbetet
Trots att arbetslivsanknytning har blivit en allt viktigare del inom utbildning på högskolenivå saknas metoder eller modeller att beskriva och visualisera arbetslivsanknytning. Projektet ska därför utveckla en modell som mäter och visualiserar arbetslivsanknytning inom högre utbildningar. Denna modell ska sedan testas.
Jörgen Sparf
Tfn. 063-16 5568
Projektplan Mätning och visualisering av arbetslivsanknytning i högre utbildning.
Inför handlingsplanen för arbetslivsanknytning tog Mittuniversitetet fram två inventeringar. En om pågående insatser inom arbetslivsaknytning på Mittuniversitetet och jämförelser med andra lärosäten. En om branschråd på Mittuniversitetet. Därtill har ett arbete genomförts för att utvärdera
Högskolan i Sör-Tröndelags, HiST, modell som mäter samhällsvärdet av studenternas examensarbeten i samverkan med arbetslivet.
Kristina Rådberg
Tfn 060-14 87 81 eller 0722-10 10 41
Slutrapport, Arbetslivsanknytning – kartläggning internt och externt 2011